Leestijd: 3 minuten.
Een werkgeversverklaring is bij een hypotheekaanvraag een belangrijk document. Je laat daarmee aan de hypotheekverstrekker zien dat je genoeg inkomen hebt om de maandelijkse hypotheeklasten te betalen.
Wat staat er op een werkgeversverklaring?
Op een werkgeversverklaring staan allerlei vragen over je werk en inkomen. Die vult je werkgever stuk voor stuk in. Aan bod komen:
• De gegevens van de werkgever
• De gegevens van de werknemer
• De aard van het dienstverband (vast, tijdelijk, flexibel, eventuele proeftijd)
• Een verklaring van de voortzetting van het dienstverband (indien van toepassing)
• Het inkomen (onderverdeeld in bruto jaarsalaris, vakantietoeslag, 13e maand, eindejaarsuitkering, onregelmatigheidstoeslag, overwerk, provisie en eventueel nog andere componenten)
• Aanwezigheid van leningen of loonbeslag
• Handtekening
Wat is er veranderd voor de werkgeversverklaring in 2024?
Het flexibel budget is een steeds belangrijker onderdeel van de beloning van werknemers geworden. Daarom is het vanaf 1 januari 2024 mogelijk gemaakt om flexibel budget als onderdeel van het inkomen te vermelden op de werkgeversverklaring, zodat het meegeteld kan worden in het toetsinkomen.
Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig?
Drie maanden: dat is over het algemeen bij een werkgeversverklaring de geldigheid. Let er dus op dat de geldigheid niet verloopt en dat je op tijd een nieuwe verklaring aanvraagt als dat nodig is.
Zo zorg je voor een geldige werkgeversverklaring
Banken zijn streng in het controleren van de werkgeversverklaring en eisen een nieuwe als iets niet goed of niet volledig is ingevuld. Om dat extra werk te voorkomen is het belangrijk dat je werkgever de verklaring volgens de richtlijnen invult.
Zorg er dus voor dat je werkgeversverklaring goed is ingevuld. Je voorkomt dan dat het hele proces van het aanvragen van de hypotheek langer duurt dan noodzakelijk is. In het kort sommen we hieronder de hoofdpunten nog even op:
1. Je werkgever vult de werkgeversverklaring in.
2. Invullen kan zowel online als offline.
3. Alles ingevuld? Dan plaatst de werkgever zijn handtekening op het document. Die mag elektronisch zijn.
4. Wij gebruiken de getekende werkgeversverklaring bij de hypotheekaanvraag.
De werkgeversverklaring is hier te downloaden.