Financieel Nieuws

Het kopen van een huis vraagt om een goede professionele afwikkeling…

U heeft het huis van uw dromen gevonden. Gefeliciteerd! Maar welke juridische zaken moeten er worden geregeld voordat u het huis van uw dromen uw eigen huis kunt noemen? Het is van belang dat wij voor u een goede koopovereenkomst opmaken, een leveringsakte en een hypotheekakte opstellen. 

Koopovereenkomst

Een huis koopt u door met de verkoper een schriftelijke koopovereenkomst te sluiten. Daarna moet het huis nog aan u worden overgedragen door een notariële akte. Als de akte is ingeschreven in het Kadaster bent u (pas) echt eigenaar en kunt u met recht zeggen: ‘het huis is van mij’. Voordat het huis van u is, moet er nog heel wat gebeuren. Het is belangrijk om te weten hoe uw huis er juridisch voor staat. Zo kunt u bijvoorbeeld een bouwkundige keuring of een taxatie laten doen.Financiert u de aankoop met een hypotheek dan is een taxatierapport bijna altijd verplicht.

Een notaris en een makelaar of hypotheekadviseur kunnen u adviseren waarop u allemaal moet letten bij de koop van het huis. Bijvoorbeeld over de gevolgen van bodemverontreiniging, afspraken met buren over overpad en over mogelijk nadelige afspraken met de gemeente (zoals een anti-speculatiebeding). Als u een monument, een oudere woning of een pas gebouwde nieuwbouwwoning koopt, zijn er veel aandachtspunten waarmee we u kunnen helpen. Ook kunnen wij (hypotheekadviseur) u informeren waarop u moet letten bij het kiezen van een bank en het type van de lening.

Wanneer u een koopovereenkomst opmaakt of laat opmaken door een notaris of makelaar, spreekt u onder meer met de verkoper af wanneer het huis in eigendom aan u wordt overgedragen. De overdracht van de eigendom gebeurt door een notariële akte die door de notaris in het Kadaster wordt ingeschreven.

Leveringsakte

Met het tekenen van het koopcontract bent u er nog niet. Want wanneer de (voorlopige) koopovereenkomst is getekend, staat de woning nog niet officieel op uw naam. Daarvoor moet een leveringsakte worden getekend bij de notaris. Hiermee wordt de woning officieel overgedragen van de verkoper aan de koper.

Hypotheekakte

Wanneer het huis van uw dromen bijna binnen handbereik is, moeten er nog een aantal juridische zaken worden geregeld. De meeste mensen hebben voor de aankoop een financiering nodig. Dit wordt vaak vastgelegd in een hypotheekakte. Hierin staan de afspraken die u maakt met de geldverstrekker. Indien u een financiering aanvraagt bij een bank, dan dient deze daartoe tijdig de stukken toe te zenden, zodat de notaris op de datum van de levering tevens met u de hypotheekakte kan tekenen.  Ook als u uw hypotheek oversluit of aanpast (verhoogd) bij bijvoorbeeld een verbouwing gaat u meestal terug naar de notaris.

Het is van groot belang dat u zich goed laat adviseren of begeleiden door een professional, aangezien het om een grote aankoop gaat. In veel gevallen kunt u kosteloos kennismaken en zo de persoon vinden die het beste bij u past en die u met een gerust hart uw belangen laat behartigen.

Voor meer informatie en actualiteiten kunt u ook contact opnemen met Christiene Hake – van Schuppen van CVS Hypotheken. Sportweg 20, 3921 DP  ELST Tel.: 0318 – 51 55 55. Of via  e-mail op info@cvshypotheken.nl.  Kijk ook op www.cvshypotheken.nl en op onze Facebook pagina voor meer informatie op ons vakgebied.